Umiejętność pracy głębokiej jest niezbędna do realizacji trudnych zadań. Spójrzmy na to co moze pomóc osiągnąć nam ten cel.
1. Cisza lub muzyka wspierajaca koncentracje
Bardzo wazne jest aby w miare możliwości dostosować warunki pracy do własnych preferencji. Bardzo czesto jest tak ze nasi współpracownicy, lub domownicy czegos od nas oczekują, lub zwyczajnie chcą pogadać. Nie ma w tym nic złego, ale musimy pamiętać ze praca głęboka wymaga pełnej koncentracji. Dlatego warto przyzwyczaić naszych znajomych do faktu ze w pewnym okresie NIE można nam przeszkadzać. Np w sytuacji gdy mamy założone słuchawki. Nawet nie musimy niczego słuchać. Bardziej chodzi o klarowny komunikat który nie wymaga naszej reakcji – NIE PRZESZKADZAC. Dodatkowo jeśli mamy juz słuchawki na uszach polecam wykorzystanie fal alfa jako muzyki która odetnie nas od dzwięków zewnętrzych, jak i podświadomie będzie mobilizować nasz mózg do pracy umysłowej.
2. Wyłaczone dystraktory
Dystraktor czyli wszystko to co odciąga nas od pracy. Bardzo ważna jest tutaj konfiguracja komputera i telefonu ktory bedzie blokował nieporządane treści w godzinach pracy. Dobra konfiguracja powinna jako określić czas jaki możemy spędzieć na odpisywaniu na emaile, ile mozemy poświecić na portale społecznościowe, czy możemy pozwolić sobie na prywatne zakupy, czy poszukiwanie informacji na tematy nie związanych bezpośrednio z realizowanym zadaniem.
Dodatkowo, warto skupic sie na dystraktorach psychicznych, musimy odpowienio wcześnie zadbać o higieniene psychiczną, która nie będzie wpływała na nasza prace ( o ile to tylko możliwe). Przykladowo mam tutaj na mysli ze jesli ktoś jest swieżo po wypadku samochodowym, to czasem warto zrobić sobie przerwe, zeby wrócić do pracy ze zdwojoną siłą.
3. Odpowiednia metodologia komunikacji z klientami
Jesli chcemy pracować głęboko, to w mojej ocenie nie powinno nam sie przeszkadzać bez uzasadnionego powodu. Dlatego bardzo ważne jest to aby ustalić z klientami odpowiednią metode komunikacji. Przykladowo, rozmowy telefoniczne, od godziny 12 do godziny 16, w pozostalych godzinach kontakt tylko i wyłacznie emailowy. Wydaje sie to niepraktycze? Byc moze, ale czy jeśli nasz przełozony otrzyma zrealizowane zadanie jesli co chwile przeszkadza w jego realizacji? Dodatkowo warto sobie zmierzyć czas pracy jaki upływa od kontaktu z klientem, do czasu w ktorym osiągamy pełną wydajość.
Kontakt z klientem TAK, jak najbardzniej
Bezpodstawne wibijanie z rytmu pracy NIE.
4. Bloki czasowe
Bardzo praktycznym podejsciem jest podzielenie swojego czasu pracy na blok czasowe, przykladowo rozpisze 8h pracy
8:00-9:00 Analizadanych
9:00-14:00 Wdrazanie poprawek
14:00-15:00 Testowanie wdrożonych rozwiazan
15:00-15:45 Kontakt z klientami
15:45-16:00 Planowanie nastepnego dnia
Dzięki takiemu podzialowi czasu jasno możemy się skupić na określonej czynności. Jest to niezwykle przydatne gdy wykonujamy czynności z róznych dziedzin, wymagajacych innych umiejętności, i innego poziomu skupienia
5. Jasny plan działania
Jednym z najgorszych pytan jakie możemy sobie zadan świezo po rozpoczeniu dnia pracy jest : co dzisiaj moge zrobic? Jesli naprawde nie wiemy to warto bedzie zaplanowac dzien, zeby nie wpaść w pułapke udawanej pracy, czyli np odpisywania przez cały dzien na emaile, w momencie gdy ważniejsze rzeczy czekają na realizacje.